Upplev julens magi i NK:s skyltfönster
Julskyltningen på Nordiska Kompaniet är en magisk start på julen i Stockholm och i Göteborg och är en över hundraårig tradition för både stora och små. I år vill NK bjuda in besökare till en extra magisk jul med hjälp av nya digitala hantverk. I skyltfönstret har hustomtar som bor inne i NK:s varuhus tagit plats. Tomtarna som alla representerar några av varuhusens många avdelningar skapar julmagi i årets färgsprakande fönster. Besökarna kommer bland annat att få se hur Leksakstomten, Boktomten och Fashiontomten förbereder julen på NK.
Julen firas traditionsenligt på skyltsöndagen i Stockholm och Göteborg den 20 november klockan 10.50. Tillsammans med kreativa studion RAY Atelier och digitala byrån PXLFLD har NK skapat fönsterkreationer med ny avancerad teknik och digitala lösningar. I varje fönster får besökarna en stämningsfull inblick i hur hustomtarna förbereder sig inför julen. Besökarna kommer få se hur Inslagstomten förbereder alla paket som ska läggas under granen, hos Beautytomten florerar sminktrender med tips och Leksakstomten väljer ut hårda klappar till barnen. I boktomtens fönster ser tomten till att alla har böcker och sagor att läsa i jul, hos Fashiontomten testas outfits och hos Bageritomten får besökarna se julstöket i köket.
– Det är fantastiskt roligt att varje år få se alla förväntansfulla miner precis innan ridån till årets julskyltning går upp. NK:s ambition är att bjuda våra besökare, stora som små, på en magisk julstart och i år kommer man inte bara möta jultomten utan även en skara hustomtar som alla bidrar till en minnesvärd upplevelse i en något mer digital miljö än tidigare, säger Karin Wickberg, marknadschef på Nordiska Kompaniet.
På skyltsöndagen den 20 november är besökare välkomna att medverka vid avtäckningen av årets julskyltning klockan 10.50. Tomten anländer till varuhusen i häst och vagn följt av en musikparad för att sedan träffa förväntansfulla besökare inne på NK mellan klockan 11.00-17.00. En magisk start på NK:s jul som följs av aktiviteter i varuhusen ända fram till jul.
– I år vill vi att det som händer i skyltfönstret ska synas från andra sidan gatan, vi har jobbat med större penseldrag snarare än små saker. Vi har gjort allt för att få in ännu mer jul i skyltningen samtidigt som det är klassiskt och nytänkande. Det har varit utmanande och kul att få skapa något som ska fungera för alla generationer, säger Saba Gedda, Creative Director på RAY Atelier.
– Möjligheten att designa och producera rörliga videoelement till årets julskyltning på NK känns verkligen jättekul. Genom att använda projektionsteknik och inbyggda bildskärmar i skyltfönstren kan besökarna upptäcka och titta in i våra karaktärers värld på ett helt nytt sätt, säger Anders Granström, PXLFLD.
Med fint inslagna paket, flera bra julerbjudanden och underhållande shopping för alla åldrar kommer varuhusens besökare få uppleva en magisk jul även inne i varuhuset hela vägen fram till julafton.