Storaffär i svensk besöksnäring med fokus på utveckling
Skandinaviens största campingkedja – United Camping – förvärvar 39,7 procent av aktierna i Grönklittsgruppen AB och ser stor utvecklingspotential.
Med detta befäster United Camping-koncernen sin ledande position inom svensk besöksnäring, med stora tillväxtambitioner framöver. Genom transaktionen får Grönklittsgruppen en stark ägare och affärspartner.
Grönklittsgruppen är en fin och välskött verksamhet som vi ser mycket utvecklingspotential i, både i skiing & outdoor och camping. Avsikten med vårt ägande är att bidra på bästa sätt till att utveckla Grönklittsgruppen och arbeta för att långsiktigt stärka den lokala verksamheten genom investeringar, säger United Camping-koncernens styrelseordförande Karl Svozilik
45 destinationer i Sverige och Danmark
United Camping-koncernen bedriver campingverksamhet under varumärket First Camp och har idag 45 destinationer i Sverige och Danmark. Grönklittsgruppen driver en skiing & outdoor-del genom skidanläggningarna i Orsa-Grönklitt och Tänndalen samt Orsa rovdjurspark, och har även nio campingar i Sverige. Tillsammans omsatte First Camp och Grönklittsgruppen drygt 750 miljoner kronor i 2020.
– Jag välkomnar United Camping-koncernen som ny huvudägare i Grönklittsgruppen, och hoppas att detta kan bli en katalysator för att fånga all den utvecklingspotential som finns i både vår skiing & outdoor- och camping-del. säger Maria Tara, Grönklittgruppens VD.
Affären är villkorad av Konkurrensverkets godkännande, vilket väntas erhållas under april 2021. Efter att affären är genomförd avser United Camping-koncernen, att tillsammans med styrelse, VD och övriga intressenter i Grönklittsgruppen, utvärdera hur Grönklittsgruppen kan ges bästa möjligheter att kraftfullt utveckla hela verksamheten.