Sveriges största tidning om konferenser och möten

Springtime Group/Camp Järvsö expanderar

Mitt under pandemin öppnade Camp Järvsö i Hälsingland – en konferens-, tränings- och upplevelseanläggning med bland andra Carolina Klüft som delägare. Nu satsar man ytterligare genom att anställa Helena Rimfjäll Wiktelius som försäljnings- och marknadschef.

– Jag är branschens motsvarighet till Zlatan när det gäller paketering och proaktiv försäljning, säger Helena Rimfjäll Wiktelius, som bland annat har arbetat med att bygga upp Fjällkonferens som är Skandinaviens ledande arrangör av konferenser i fjällen.

I somras (mitt under pandemin) öppnade Springtime Group AB Camp Järvsö – en konferens-, tränings- och upplevelseanläggning strax utanför Järvsö i Hälsingland. Det gjorde man tillsammans med fyra av Sveriges ledande tränings- och hälsoprofiler: Carolina och Patrik Klüft samt Cecilia Gustafsson och Peppe Lindholm.

Men det blev en tuff start, berättar Springtime Groups vd Patrik Yderberg.

– Vi har drabbats hårt av pandemin som så många andra företag. Men vi är övertygade om att Camp Järvsö är en oslipad diamant. Dessutom blir våra kunder bara mer och mer intresserade av att få uppleva, träna och inspireras på en naturlig plats. Självklart måste vi vara realistiska och se 2022 som ett återhämtningsår, men siktet är inställt på att nå 200 miljoner i omsättning år 2024, säger Patrik Yderberg.

För att nå dit satsar man nu offensivt, genom att anställa Helena Rimfjäll Wiktelius som försäljnings- och marknadschef. Helena har lång erfarenhet av försäljning inom hotell-, konferens- och eventbranschen.

– Min stora nyfikenhet för människor och företag gör att jag verkligen förstår kundens behov. Jag ser möjligheter och kan snabbt omsätta dem till rätt produkter, tjänster och erbjudanden, säger Helena om varför valet föll på henne.

Helena är en glad värmlänning med ett förflutet som medel- och långdistanslöpare. Hon har ett genuint intresse för hälsa och träning, men brinner framför allt för försäljning och för att utveckla destinationer och anläggningar. Helena var bland annat med i början på 2000-talet och byggde upp Fjällkonferens som är Skandinaviens ledande arrangör av konferenser i fjällen och ser sig själv som branschens motsvarighet till Zlatan när det gäller paketering och proaktiv försäljning.

– Jag har ett driv, en effektivitet och ett engagemang som få besitter – alltid med målet att jobba smart, lönsamt och nå bästa möjliga resultat för både kunden och bolaget jag representerar.

Helenas primära fokus är nu att säkerställa att Camp Järvsö sjuder av aktivitet – året runt. Den naturskönt belägna anläggningen i hjärtat av Hälsingland är nämligen ett viktigt komplement till huvudägaren Springtime Groups utbud av tränings- och löparresor runt om i världen. Det har inte minst pandemin visat, menar Springtime Groups vd Patrik Yderberg.

– Ja, Sverige har fått ett uppsving som turistdestination även för oss som bor här, och vi är övertygade om att Sverige kommer att fortsätta växa som turistland. Vår inriktning mot träning, hälsa och upplevelser är dessutom den nisch som kommer att växa mest. Vi ser också att även företag väljer Sverige som destination för sina konferenser och resor i högre grad än tidigare, då det både är ett tryggare och ett mycket mer hållbart alternativ, säger Patrik Yderberg.

Springtime Group har 40 års erfarenhet av att arbeta med träning och hälsa, både inom resebranschen och inom media. Men nu vill man nå utanför sina vanliga målgrupper.

– Företag är ett högintressant segment som vi satsar särskilt på, men även den ökande andelen aktiva, äldre människor är en spännande målgrupp, säger Helena Rimfjäll Wiktelius.

Hon menar att Camp Järvsö är en fantastisk produkt att kunna erbjuda just företag.

– Vi kommer att utveckla och anpassa flera av våra övriga tjänster mot företag så att vi bland annat ska kunna ta hand om företags hela hälsosatsningar, både när det gäller enskilda konferenser och träningsgrupper på arbetsplatsen, säger Helena.

Helena och Patrik avslöjar också att det finns planer på att utveckla Springtime Groups resor med företag som målgrupp – resor där hälsa, hållbarhet, träning, ledarskap och kommunikation är i fokus.

– Målet med allt vi gör är att ge människor möjlighet att uppleva enkelhet och härliga upplevelser som ger energi och minskar stress, i stärkande naturliga miljöer som både erbjuder rörelse och stillhet. Vi tror på hållbara människor, och i en allt stressigare vardag behöver vi människor sådana här andningshål att landa i, avslutar Helena.