Sluta tjata om Effektiva möten
Vart jag än vänder mig hör jag samma uttryck från organisationer: Vi måste ha effektivare möten! Effektiva processer. Effektivare det ena och det andra. Låt oss ta just möten som ett exempel:
Ingen vill ha endast Effektiva möten!
När vi blir så enögda att vi bara pratar om effektivitet så får vi också ett endimensionellt tänkande och därmed ett endimensionellt ledarskap. En hög effektivitet är förstås viktigt. Att ha en tydlig agenda, konkreta mål, en klar styrning, kortare mötestid och rätt teknik är bra. Men gud så tråkigt det låter. Anledningen är att det bara handlar om processer och inte om människor. Vi behöver alltså en dimension till. Vi behöver Energi!
Energi handlar om engagemang, entusiasm, ett syfte. Att involvera, att vara motiverad, att diskutera och reflektera, att känna delaktighet och att dela värderingar med andra. Nu pratar vi människor och inte processer. Båda dessa behövs. Inte bara en av dem
Om du har ett effektivt möte men utan energi så blir det olidligt trist efter ett tag. Visst, du kommer framåt men utan livsglädje och lust.
Om du har ett energirikt möte men helt utan effektivitet blir det bara känslor och ingen action. Ni kan dricka kaffe eller cava och skratta hela vägen till konkurs.
Många möten saknar dessvärre båda dessa dimensioner och det blir ett möte med mer eller mindre ostrukturerat svammel. (Läs informationsmöten utan agenda)
Tricket är att designa dina möten så att de innehåller hög energi och hög effektivitet. Då når du den tredje dimensionens ledarskap. Då har du EFFEKTFULLA möten.
Ord spelar roll. Ord förflyttar människor mentalt och till och med fysiskt. Bra ord hjälper oss. Dåliga ord stjälper oss. Det är alltså ingen bagatell att välja att missionera effektfulla möten istället för effektiva möten. Det tycker jag att alla chefer och ledare ska börja göra från och med nu. Anta min uppmaning och ändra dina ord du också!
Tack för att du läser mina tankar
//Antoni
ps – Vän av ordning kanske frågar varför jag med vänner skrivit en bok som heter Effektiva möten, med tanke på detta upprop. Det är för att ni söker på det begreppet. Alltså ren marknadskommunikation.
Antoni Lacinai är kommunikationsexpert och en av Sveriges populäraste föreläsare inom ledarskap, arbetsglädje och kundbemötande. Gå in på www.lacinai.se för att få fler tips och för att boka honom till din nästa konferens.