Scandic stärker erbjudandet för digital självbetjäning – gäster kan nu boka möten direkt på webben
I takt med att Scandic ser en stigande efterfrågan av möten, lanserar bolaget en heldigital bokningstjänst för att boka mötes- eller konferensrum för upp till 30 personer, direkt på webben eller i mobilen. Funktionen lanserades den 7 december och kommer vid slutet av det första kvartalet 2022, att omfatta alla Scandics 195 hotell som erbjuder mötes- och konferensrum i Norden, Tyskland och Polen.
Under de senaste 19 månaderna har digitaliseringen haft en kraftig accelerationstakt vilket ställer nya krav på hur människor vill administrera sin arbetstid. Behovet av digital självbetjäning och flexibla möten ökar och för att tillmötesgå efterfrågan, lanserar Scandic möjligheten att boka mötes- eller konferensrum direkt på webbsidan för upp till 30 personer. Den digitala bokningstjänsten ger en helhetsbild över alla Scandichotell som erbjuder mötesrum och bokaren kan själv välja vilket hotell, antal deltagare samt mellan möteslängden, två timmar, en halv- eller heldag.
– Vi ser en ökad efterfrågan av digital självbetjäning på våra nordiska marknader och därför implementerar vi nu en digital bokningstjänst för mindre möten som kräver kort framförhållning. Vi adderar en efterlängtad tjänst till alla som snabbt vill kunna genomföra ett kortare möte oavsett vart man befinner sig i Norden, säger Anna Spjuth, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Bokningstjänsten integreras som en naturlig del av Scandics hemsida och både bokning och betalning sker inom Scandics ordinarie bokningssystem. Från och med 7 december lanseras lösningen för 50 hotell i Norden. Vid slutet av det första kvartalet 2022, kommer samtliga 195 Scandichotell som erbjuder mötes- och konferensrum i Norden, Tyskland och Polen att finnas tillgängliga för direktbokning online.
– Under hela pandemin har vi haft en hög innovationstakt och lanserat flertalet nya erbjudanden till våra gäster. Det rådande läget har medfört att digitaliseringen av en hel bransch har påskyndats eftersom gäster och besökare idag har förändrade, tillika nya behov. Att vi nu lanserar en digital bokningstjänst för möten är ett bra exempel på hur vi skapar flexibilitet i vår mötesaffär, både för våra gäster och medarbetare, avslutar Anna Spjuth, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Den nya bokningstjänsten har utvecklats i samarbete med det finska SaaS-företaget MeetingPackage, som är ensamma om att leverera en automatiserad omnichannelmjukvara för försäljning av möten-, event och konferensbokningar.
– Vi är mycket glada över att ha blivit utvalda för att leverera en bokningstjänst för möten- och konferenser till Scandic Hotels. Samarbetet stärker ytterligare vår ömsesidiga övertygelse om att människor vill boka sina tjänster online, vilket sparar tid för både Scandics gäster och medarbetare, säger Joonas Ahola, vd och grundare av MeetingPackage.
Scandic har under pandemin lanserat flertalet framgångsrika innovationserbjudanden, såsom coworking, hybridmöten, digital in- och utcheckning, och multibokning där det sistnämnda möjliggör för gäster att boka hela sin semester och affärsresa vid ett och samma bokningstillfälle.