Liseberg är branschens mest hållbara varumärke i stor studie
Liseberg har rankats som Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen enligt svenska konsumenter. Det visar Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet.
Etta i branschen
Idag presenteras Sustainable Brand Index som är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet. Studien mäter svenska konsumenters uppfattning om hur hållbara varumärken är. Det är första gången nöjesparker inkluderas i undersökningen, i branschkategorin ”Resor & Turism”, och Liseberg rankas som etta i branschen.
– Vi känner oss väldigt glada och stolta över placeringen och omdömet från svenska konsumenter. Att vi uppfattas som hållbara är ett kvitto på att vi nått ut med det arbete vi gjort hittills. Men det viktigaste är vad vi faktiskt gör idag och vart vi är på väg, säger Ylva Linder, hållbarhetschef på Liseberg.
”Aldrig bli 100% hållbar”
Liseberg har som målsättning att bli världsledande inom hållbar parkverksamhet senast under 2025. För att nå dit har nöjesparken satt upp fem hållbarhetsmål och 22 delmål som följs upp varje år.
– En nöjespark kommer aldrig att bli 100% hållbar ur alla perspektiv, det vet jag inte om något företag kan bli. Men att sätta upp mål och göra kloka val idag med framtidens generationer och framtidens Liseberg i åtanke, det känns viktigare än någonsin. Och att fortsätta lyfta frågan, både i Sverige och internationellt, så att vi är fler som kan samarbeta och påverka i rätt riktning – det tror vi är vägen framåt, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.