Junsele först ut med hotelletablering tillsammans SONO Group
När Sydkoreas största hotell- och resekoncern Sono Group med över 12 miljoner gäster varje år expanderar i Europa, väljer de först ut Junsele i Sollefteå kommun och Höga Kusten.
I somras besökte en delegation från Sono Group Sverige med ambitionen att under hösten gå vidare med konkreta affärsmöjligheter. Kort därefter bjöds representanter från ”The High Coast Region” till Sydkorea för att träffa representanter för bolaget. I lördags anlände representanter från SONO för att besöka Junsele.
– Känns som att komma hem, var det som diskuterades vid frukostbordet redan första dagen berättar Bengt Högberg från High Coast Invest som tillsammans med Business Sweden, Höga Kusten Destinationsutveckling, Destination Sundsvall och kommunerna har gjort ett innehållsrikt program för gästerna.
– Vi har och kommer under dessa tre dagar i vår region, skapa 15 affärsmöten mellan oss och SONO Group, fortsätter Bengt.
Första avtalet undertecknat
Besöket har bl a resulterat i att parterna Junsele Wilderness och SONO Group undertecknade ett så kallat ”letter of intent”, där parterna gemensamt förbinder sig att gå vidare i förhandlingarna. Medan parterna förhandlar om affärsuppgörelsen jobbar Sollefteå kommun vidare med alltifrån mark- till VA-frågor för att möjliggöra anläggandet av en ny hotellanläggning i Junsele.
Junsele Wilderness starka män är Robert Bronett och Ulf Henriksson – ett team som har imponerat tillsammans med den djurkultur och den oexploaterade naturen på SONO Group så mycket att ett första hotell är under igångsättande.
– Så stolt över att få vara med på resan i detta utvecklingsprojekt, berättar Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling. Vi bygger vidare på våra USP:ar natur, friluftsliv och gemenskap – och ser framemot ytterligare giviande dialoger med fler entreprenörer.
Olika utvecklingsmöjligheter diskuteras.
Förutom besöksnäringen diskuteras spännande forsknings- och industriprojekt framför allt inom textilindustrin.