Hotell med tydliga koncept – vinner i längden
2020-02-14 « Tillbaka
Hotellgäster vill ha mötesplatser dit de kan komma och umgås – inte bara bo över.
I mitt jobb besöker jag flera hotell och mötesplatser varje vecka och blir glad ända in i själen när jag ser en tydlig röd tråd genom en verksamhet. Det krävs mod och en stark målbild för att våga stå fast vid en vision och vända sig till specifika målgrupper. Att vända sig till alla typer av gäster och målgrupper leder bara till att ingen gäst känner igen sig.
Lika glad som jag blir av tydliga koncept, lika besviken blir jag när jag besöker hotell som inte förstått vad det innebär att ha en röd tråd och en unicitet. Det kan vara allt från att hotellrummen är individuellt inredda med hjärta, medan lobby och mötesrum inte alls har samma känsla. Ofta krävs det bara en tydlig tanke, med allt från färgen på väggarna och små detaljer som skapar den känsla man vill att gästerna ska känna. Ett bra sätt är att våga involvera gästerna, de har ofta väldigt bra idéer och tankar som man kan bygga vidare på.
För några år sedan firade vi en släkting med en spavistelse på ett stort, fint spa på västkusten och den känslan var inte alls densamma. Spat var fint och rummen likaså, (även om vi hade otur med att värmen inte fungerade optimalt den helgen). På kvällen skulle vi äta en god middag och det som mötte oss i restaurangen var en känsla av finlandsfärja med en överfull matsal, ett stort julbord och överförfriskade gäster. Det passade helt enkelt inte ihop.
Bra förebilder är ESS Group som har en tydlig tanke och vågar ta ut svängarna. Det räcker att se en detaljbild från något av deras hotell och jag vet vilket hotell det är. En fara finns dock när man alltid använder samma inredningsfirma och när den firman inreder andra hotell i samma stil. Då känns det inte riktigt lika roligt.
Jag och familjen bodde på The Steam i Västerås, när det var helt nytt och det var härligt att se att de verkligen vill (och har lyckats) skapa en destination av hotellet. Det finns något för alla i familjen, en trevlig restaurang, pingisbord i lobbyn, små och stora sällskapsspel, spelhörna för de lite äldre barnen och ett spa med fantastisk utsikt. Den varma och coola känslan som mötte oss i receptionen följde med oss var vi än var. Detta har de även lyckats med på samtliga andra hotell.
Scandic Downtown Camper i Stockholm, är också ett mycket bra exempel där en tydlig känsla av att ta med naturen in i hotellet syns och känns i allt från filten på sängen till bastun inne på Spa, mötesrummen och frukosten.
Trenderna i hotellbranschen pekar mot att gästerna vill ha mötesplatser dit dom kan komma och umgås, inte bara bo över. När marknaden blir tuffare är det ännu mer viktigt att hitta sin röda tråd och våga följa den. Det kan vara lätt att frångå det när man måste göra besparingar, men jag tror starkt på (och har även sett det med egna ögon) att de hotell och mötesplatser som vågar fullfölja sin linje är dom som kommer att vara mest framgångsrika.
Elin Moritz har lång erfarenhet av hotell- och mötesbranschen och äger bokningsförmedlingen och nätverket Skånska Möten.