Sveriges största tidning om konferenser och möten

Förebilder i mötesbranschen

En förebild kan vara någon som står upp för sig själv, någon som vågar sticka ut hakan, någon som tar täten, någon som tar hand om andra – helt enkelt förebilder på olika sätt. 

I mötesbranschen finns det några stora profiler som hörs mycket, men jag imponeras mest av de som verkar mer i det tysta. En av dem har vi i vårt nätverk – Birgitta på Bjärsjölagårds Slott utanför Sjöbo.  
Birgitta har ett otroligt driv, engagemang och positiv livssyn som smittar av sig på alla hon möter. Hon har varit på sin arbetsplats i väldigt många år – jag tror inte att 30 år räcker – och hon har fortfarande en stor kärlek för sitt jobb. Att ha det efter så många år, framför allt i en bransch där personalomsättningen är väldigt hög och medarbetarna oftast inte stannar mer än ett fåtal år på sin arbetsplats, är fascinerande. Hon presenterar sig alltid som ”Birgitta på slottet”, så det har även blivit hennes ”namn” hos branschkollegor, mötesbokare och hotellgäster. 

Under pandemin har vi fortsatt haft en nära kontakt med henne och även om hon och hennes kollegor har haft det supertufft så har hon alltid försökt se det positiva och tänkt ”det klarar vi”. Hon har dessutom alltid en ambition att förbättra upplevelsen för sina gäster och sina medarbetare. Birgitta är kort sagt en otrolig förebild för oss alla i mötesbranschen. Så mycket faktiskt att vi, på Skånska Möten, beslutade oss för att ge Birgitta vårt nyinstiftade pris ”Årets Utmärkelse”. Priset delas ut årligen till en person eller en mötesanläggning inom Skånska Möten som har utmärkt sig särskilt på något sätt. Birgitta fick priset i samband med vår årliga Medlemsträff i början av maj och hon blev helt mållös – och det händer aldrig! Det kändes helt rätt att just hon skulle få det första priset. 

Som sagt så kan man vara förebild på många olika sätt. Ett par andra förebilder är Maria och Magnus Hallin på Örums Nygård på Österlen. De tog över familjeföretaget och hotellet av Marias föräldrar för några år sedan och har oförtrutet kämpat sig till dit de är idag. De har hela tiden sett möjligheterna och har med små medel utvecklat sin verksamhet från ett litet gårdshotell med några få rum, till ett populärt Spahotell med familjekänsla och även utökat med en popup-restaurang i den gamla logen. Paret gör allt med stort hjärta och de har verkligen fått med sig medarbetarna på tåget. De såg nya möjligheter under pandemin och slog sina huvuden ihop med grannhotellet och delade på en köksmästare. De visar att allt går bara man har hjärtat med sig i allt man gör och därför tycker jag att de är fina förebilder i mötesbranschen. 

Att vara en förebild är något av det finaste man kan vara, enligt mig. 


Text: Elin Moritz