Elin Moritz: Att hantera svårigheter
Åh vad härligt att vara tillbaka på jobbet igen och få boka massor av härliga möten och konferenser igen. Att människor inte har mötts fysiskt på väldigt länge är oerhört tydligt då alla vill ut på konferens nu. Vissa datum hade vi kunnat sälja ett Skåne till.
Under semestern har vi passat på att gynna restauranger och hotell, både i Skåne och i resten av Sverige. Att det har varit högt tryck på hotellen har varit väldigt tydligt. Att det har varit svårt att hitta personal har också varit tydligt. Eftersom jag och min man själva verkar i branschen var detta ingen nyhet för oss.
Flera kollegor från de stora kedjorna har gjort inlägg på sociala medier om att vi som gäster ska ha förståelse och inte skälla på receptionisten för att det blir väntetider vid incheckningen eller om rummet inte är färdigstädat i tid. Med tanke på vår erfarenhet har vi oftast hög toleransnivå och stor förståelse för vad som kan hända. Några hotell som vi bokat in oss på skickade ut ett mejl innan ankomst och listade vilka tider det är högt tryck på incheckningen och bad oss att komma en annan tid. Andra gjorde ingenting och vi fick verkligen olika upplevelser på hotellen.
När vi kom till det första hotellet, låt mig kalla det ”Beachresorten”, så var kön till incheckningen väldigt lång. Direkt när vi ställt oss i kön kom en hotellmedarbetare fram och sa att det var kö och gav oss ett könummer. Hon berättade att vi kunde sätta oss i deras utesoffor och att hon skulle hämta oss när det var vår tur. Hon kom även med kalla drycker till oss. Med det bemötandet, att vädret var strålande och att miljön runt hotellet var vacker hade vi inga problem alls att vänta. Vi fick helt enkelt en väldigt fin start på vår vistelse.
Annat var det när vi var på ett annat hotell, ”Cityhotellet”. Där var kön också lång. Det stod en kaffestation i ett hörn på receptionsdisken, men utan skylt eller någon som bjöd på kaffe. De två stackarna i receptionen gjorde så gott de kunde med tanke på att städningen av rummen var försenad. Vi hörde någon ur personalen stå och beklaga sig för en annan gäst. Hen förklarade att de var kort om personal och att de inte fick anställa mer personal för chefen. De fick ta in bemanningsbolag men de var så långsamma på att städa så det blev inte så bra. Som gäst behöver man inte få så mycket negativ information. Efter 40 minuter i kö kom jag fram och då var inte rummet klart, men det gick ingen nöd på oss så vi lämnade väskorna och gick ut på stan i stället. Däremot har hotellobbyn full av missnöjda gäster. Tänk vilken skillnad det hade gjort om någon ur personalen hade stått i lobbyn och uppmuntrat med en kopp kaffe eller rekommenderat gästerna att lämna in väskorna för att komma tillbaka senare när det var lugnare.
Problem uppstår alltid, men det är hur man hanterar dom som är det viktiga.