Sveriges största tidning om konferenser och möten

Joyn Studio spänner bågen: Svenska inredningsarkitekter bakom Studio Frantzén på Harrods

I november öppnar Michelinbelönade Björn Frantzéns nya restaurang, Studio Frantzén, på anrika Harrods i London. Med lyxig och modern tolkning av skandinavisk design samt unika kombinationer av rustika och naturliga inslag har svenska Joyn Studio skapat en unik miljö där gästerna blir underhållna och en viktig del av upplevelsen. 

Studio Frantzén är den svenske världsberömde kocken Björn Frantzéns senaste projekt. Den 28 november öppnas dörrarna till restaurangen som sträcker sig över två våningar i ett specialbyggt utrymme i världens mest ikoniska varuhus. Med ett nordiskt koncept och asiatiska influenser i både mat och inredning är det en av årets mest omtalade restaurangöppningar.  

– Storbritannien var länge mitt hem och London är en viktig stad för mig som jag är väldigt stolt över att vara tillbaka i. Här måste man göra något speciellt för att sticka ut och det har verkligen Joyn Studio skapat. Vi har stort förtroende för varandra och återigen har de överträffat mina förväntningar, säger Björn Frantzén.  

Guldstänk över maten 
Precis som maten består inredningen av noga sammansatta texturer och upplevelser uträknade i minsta detalj. Material har tagits ur sina kontexter och satts i nya sammanhang för att skapa en välkomnande och bekväm miljö där den skandinaviska kulturen gifter sig med den asiatiska.  

– Vi nöp oss i armen när vi fick uppdraget. Harrods är en konventionell form av lyx och nu har Joyn Studio fått äran att lära dem om skandinavisk sådan. Resultatet är utifrån våra värderingar om vad lyx är, en kombination av idérikedom och unika kombinationer som blir personlig med sitt noggranna utförande. Interiören ska vara guldstänk över maten, säger Ida Wanler, Creative Director Joyn Studio.  

Restaurangens rum beskrivs som lager att upptäcka över tid och är uppbyggda likt en privat våning med olika stämningar vilket skapar en unik restaurangupplevelse. Joyn Studio har jobbat noga med planlösningen för att inredningen ska utgå från gästens rörelse genom lokalen. Utöver det har ljus adderats liksom material och färgaccenter samt en rad konstnärliga uttryck.  

– Designmässigt har vi velat skapa en värld där gästen kan gå helhjärtat in i upplevelsen fylld av värme, nyfikenhet och humor blandat med elegans och flärd. Med skapande ur vårt eget ursprung där vi låtit Norrlands skogar blandas med popkultur, tunnelbana och storstad gör vi gästen till både skådespelare och betraktare på samma gång, säger Lisa Grape, Creative Director Joyn Studio.  

Restaurangens koreografi 

Studio Frantzén har 112 sittplatser, bar och takterass. Gästresan inleds i receptionen som liknas vid ett skogskapell med influenser från skandinaviska kyrkor där detaljerna sitter i väggarna. Här rensas alla intryck från varuhuset tack vare det avskalade rummet där väggar och tak är klädda i ljust, varmt trä. Stannar gästen kvar tillräckligt länge här kommer blicken röra sig upp mot den specialdesignade kupolen med motiv från nordisk natur, illustrerad av Ragnar Persson.  

Resan fortsätter in i den varma, glödande baren med glasvägg mot koppartak, innan nästa rum som hämtat inspiration från japanska torg. På torget möts gästen av ett öppet kök, lyxiga bås med rotfaner och grova kubbträsoffor med urgröpta sitsar mot den hantverksmässiga intarsiaväggen, illustrerad av Emma Löfström. Väggen berättar historien om en förtrollad svensk skog som möter storstadens urbana kultur. Det höga rummets silvertak och enorma ljuskrona, specialdesignad av Front Studio,  relaterar till Skandinaviens kärlek för stöpta ljus.  
Vidare in i restaurangen möts gästen av den intima matsalen bestående av en kombination av starka färger och konstverk som efterföljs av Mezzaninen, där gästerna blir åskådare i operabås som bevittnar skådespelarna på torget. Här ger de klassiskt inspirerade hamrade metallamporna i ljuslampetterna ett glittrande och vackert ljus. På takterassen har Joyn Studio skapat en oas bland takåsarna för avslappnat häng med panoramautsikt över London.  

– Den unika gästupplevelsen har varit möjlig att skapa genom att vi tidigt i processen handplockat svenska designers, konstnärer och illustratörer vilket resulterat i specialdesignade inredningsdetaljer. Det är verkligen en mäktig känsla med så många svenskar involverade i hela upplevelsen från start till mål, säger Helena Eliason, Creative Director Joyn Studio.   

 
Om Harrods 

Harrods började som grossist och tehandlare i östra London och öppnade sina dörrar 1834. Sedan dess har det vuxit till att bli världens mest kända varuhus, känt för sitt oöverträffade utbud av lyxvaror. Förutom exklusiva varumärken och otaliga avdelningar är en av Harrods mest kända egenskaper dess oöverträffade service. 

Om Frantzen Group 

Frantzén Group är en samling restauranger, barer och gastronomiska upplevelser av Björn Frantzén, etablerad i Sverige och internationellt. Koncernen har totalt sex Michelin-stjärnor med trestjärniga Restaurant Frantzén rankad som nummer 25 på listan över de 50 bästa restaurangerna och trestjärniga Zén i Singapore. 

Om Joyn Studio 

Joyn Studio är en inredningsarkitektstudio med bas i Stockholm och uppdrag i hela världen. Företaget bildades av tre kvinnor, Lisa Grape, Ida Wanler och Helena Eliason år 2016. Namnet är en sammanslagning av ”Joy” och ”Join” som står för målsättningen att ha kul tillsammans. Joyn Studios ambition är att sätta besökaren i stämning genom att skapa en känsla och en upplevelse som går att försvinna in i.  

I juli 2021 fick Joyn Studio uppdraget att rita den nya restaurangen åt Frantzén Group. Samarbetet mellan Joyn Studio och Frantzén Group startade år 2012 och har sedan dess innefattat flera restauranger, bland annat Michelinbelönade Frantzén i Stockholm och Zén i Singapore.