Stor osäkerhet i branschen
Just nu försöker jag parera många arbetshattar. Budget, strategier, konferensbokningar samsas med tankar på vad som komma skall, i form av skenande kostnader, krig, inflation och lågkonjunktur.
När jag träffar ägare, hotellchefer och försäljningschefer på de skånska mötesanläggningarna vittnar alla om det höga trycket som är och har varit sedan i våras.
Konferenserna bokar fortfarande på i rasande tempo och priset är oftast inte det avgörande, utan bra kvalitet på anläggningen och maten, aktiviteter och bra möten är det viktiga. I våras trodde jag att det rimligtvis borde lugna ned sig under hösten, men så fel jag hade och det är jag väldigt glad för. Det är ju inte bara vårt företag som slagit boknings- & försäljningsrekord utan jag hör det runt om Skåne och bland våra branschkollegor i övriga Sverige också. Helt fantastiskt!
Jag märker att det inte bara är personalen på mötesanläggningarna som har fullt upp utan det är generellt på de flesta andra företag, oavsett bransch. Det är svårt att få tag i mötesbokarna på företagen för att få besked om offerten och många är ute på konferenser runt om i landet.
Prognoserna för Sverige har ju sedan tidig höst sett väldigt grå ut, men än så länge har vi inte märkt av någonting av det, när det gäller konferenser framför allt. Bland de anläggningar som även har privatgäster är det bara någon enstaka som märkt av en nedtrappning bland privatbokningar, de andra bokar på för fullt fortfarande.
Samtidigt som vi i branschen gläds åt den stora efterfrågan så finns det en osäkerhet för framtiden.
De två största orosmolnen på möteshimlen just nu är priser och beläggning. Med kraftigt ökade elpriser och råvarukostnader så måste anläggningarna höja priserna. Det är ju dock inte rimligt att öka priserna på mat, logi och konferens lika mycket som kostnaderna har stigit. Då skulle de inte få några gäster till slut. Här gäller det att ligga på en rimlig nivå, men med redan tajta marginaler så är det väldigt svårt. Men alternativet att inte höja priserna finns inte i min värld.
Det andra är så klart hur stor efterfrågan det kommer att vara på konferenser under 2023/2024 och kanske längre. Kommer företagen att dra in på konferenser igen, eller ser de det stora värdet i att ses fysiskt, så att konferensbehoven fortfarande kommer att vara stora?
Ska mötesanläggningarna våga fortsätta satsa och göra investeringar eller ska de sitta still i båten? Jag tror på att gasa sig ur en tuff tid, det har ju varit ett vinnande koncept framför allt under pandemin.
Jag försöker att lyfta fram de positiva tankar som säger att det inte kommer att bli så mörkt som det först förutspåddes. Naiv? Ja, kanske, vi får se…
Text: Elin Moritz